دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleymani M, Rastari T. The Role of Parenting Styles and Attribution Styles in Predicting Conduct Disorder Mediated by Identity Styles in High Secondary School Female Students. JNIP 2023; 18 (22) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-1075-fa.html
سلیمانی مهران، رستاری تیشکه. نقش سبک‌های تربیتی و سبک‌های اسنادی در پیش‌بینی اختلال سلوک با واسطه‌گری سبک‌های هویت در بین دانش‌آموزان دختر دوره‌ی دوم متوسطه. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1402; 18 (22) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-1075-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (101 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش سبک‌های تربیتی و سبک‌های اسنادی در پیش‌بینی اختلال سلوک با واسطه‌گری سبک‌های هویت در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. مواد و روش‌ کار: جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود و با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 350 نفر به‌عنوان نمونه گزینش شدند. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های علائم مرضی کودکان CSI-4، پرسشنامه‌ی سبک‌های فرزند پروری بامریند، پرسشنامه‌ی سبک‌های اسنادی، پرسشنامه‌ی سبک‌های هویت برزونسکی استفاده گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزار Smart-PLS3 و Spss-25 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین سبک‌های تربیتی سهل گیرانه و مستبدانه با اختلال سلوک و همچنین رابطه منفی و معناداری بین سبک تربیتی قاطعانه با اختلال سلوک وجود دارد(05/0 P). رابطه بین سبک اسنادی موقعیت مثبت با اختلال سلوک منفی و معنادار و سبک اسنادی موقعیت منفی مثبت و معنادار است(05/0 P). رابطه بین سبک‌های هویتی هنجاری و اجتنابی با اختلال سلوک مثبت و معنادار و سبک هویت اطلاعاتی منفی و معنادار می‌باشد (05/0 P). بحث و نتیجه‌گیرینتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای مذکور توانایی پیش‌بینی اختلال سلوک را دارند.
 
متن کامل [PDF 983 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/7 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb