دوره 14، شماره 18 - ( 9-1401 )                   جلد 14 شماره 18 صفحات 14-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarezadeh Mehrizi E, Taheri M. Clarifying Teachers' Beliefs about Discipline and Students' Reactions to Discipline Strategies. JNIP 2022; 14 (18) :1-14
URL: http://jnip.ir/article-1-926-fa.html
زارع زاده مهریزی الهه، طاهری مرتضی. شناسایی باورهای انضباطی معلمان و واکنش دانش‌آموزان به راهبردهای انضباطی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. 1401; 14 (18) :1-14

URL: http://jnip.ir/article-1-926-fa.html


کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه آموزش و پرورش دبستان، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (483 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی باورهای انضباطی معلمان و واکنش دانش‌آموزان به راهبردهای انضباطی معلمان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان و دانش‌آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی منطقه پنج شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1397 بود. نمونه این پژوهش 335 نفر از دانش‌آموزان و 10 نفر از معلمین پایه ششم مدارس ابتدایی بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به تعداد بین آن‌ها پرسشنامه توزیع شد. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش باورهای انضباطی معلمان از پرسشنامه ۲۵ سوالی مارتین (۲۰۰۰) استفاده شد. از پرسشنامه ۲۴ سوالی لوئیس (۲۰۰۱) برای سنجش راهبردهای انضباطی معلمان و برای سنجش واکنش دانش‌آموزان نسبت به راهبردهای انضباطی معلمان از پرسشنامه ۱۰ سوالی لوئیس (2006) استفاده شد. طبق یافته‌های پژوهش، اعلام قوانین کلاس و آگاه کردن دانش‌آموزان از قوانین، باور غالب معلمان در کلاس درس بوده و رویکرد معلمان در سبک‌‌های انضباطی به سمت رویکرد مداخله‌ای گرایش داشته است. از نظر دانش‌آموزان، معلمان بیشتر از راهبردهای گفتگو و تذکر استفاده می‌کنند و استفاده از راهبرد پرخاشگری در اولویت آخر معلمان قرار دارد. بیشترین واکنشی که دانش‌‌آموزان در برابر راهبردهای انضباطی معلمانشان از خود نشان دادند، حواس‌پرتی از تکلیف بود که این واکنش رابطه مثبت با مولفه‌های تنبیه و پرخاشگری و رابطه منفی با مولفه‌های درگیرکردن در تصمیم‌گیری، پاداش، گفتگو و تذکر داشت اما تفاوت معناداری بین واکنش دانش‌آموزان دختر و پسر به راهبردهای انضباطی معلمان وجود نداشت. همچنین به بررسی مقوله تفاوت راهبردهای انضباطی معلمان از نظر دانش‌آموزان دختر و پسر پرداخته شد که تفاوت معناداری بین مولفه تذکر و تنبیه در بین دختران و پسران وجود داشت. از نظر دانش‌آموزان پسر، معلمان بیشتر از راهبرد تنبیه استفاده می‌کنند و دانش‌آموزان دختر اعتقاد داشتند که معلمانشان از راهبرد تذکر بیشتر استفاده می‌کنند. در رابطه با به کارگیری سایر راهبردهای انضباطی، تفاوت معناداری بین دانش آموزان دختر و پسر وجود نداشت.
متن کامل [PDF 466 kb]   (170 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/3/4 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1401/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه ایده های نوین روانشناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Psychology New Ideas

Designed & Developed by : Yektaweb