دوره 18، شماره 22 - ( 9-1402 )                   جلد 18 شماره 22 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (81 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر انعطاف‌پذیری شناختی بر بهزیستی ذهنی با واسطه‌گری خرد در دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر پاوه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر پاوه در سال تحصیلی 1402-1401 می‌باشد. تعداد اعضای نمونه 220 نفر در نظر گرفته‌شده است که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات اصلی این پژوهش با استفاده از مقیاس انعطاف‌پذیری روان‌شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه‌ی بهزیستی روان‌شناختی ریف-فرم کوتاه (1989) و پرسشنامه خرد آردلت (200) به دست آمد. در تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که انعطاف‌پذیری روان‌شناختی بر بهزیستی ذهنی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین انعطاف‌پذیری شناختی بر خرد تأثیر مثبت و معناداری دارد. همین‌طور خرد بر بهزیستی ذهنی تأثیر مثبت و معناداری داشت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که انعطاف‌پذیری شناختی بر بهزیستی ذهنی با واسطه‌گری خرد در دانش‌آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر پاوه تأثیر داشته است.
 
متن کامل [PDF 822 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/7 | پذیرش: 1402/9/10 | انتشار: 1402/9/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.